Wednesday, April 23, 2014

Historia och samhällskunskap 24/4

Jag kan tyvärr inte vara med på torsdagens lektioner men Thomas kommer i mitt ställe så en lektion blir det i alla fall. Om det blir 60 eller 80 minuter är upp till Thomas.

* Jobba med samhällskunskap genom att i dokumentet "Massmedia rapport" som finns här och delat med er på google drive 1) välja en frågeställning. 2) Skriv in ditt namn och din frågeställning i dokumentet "BG13B massmedia rapport" som jag har delat med er.

3) Skapa ett dokument i din samhällskunskapsmapp som du döper till "Massmedia arbetsdokument förnamn"

4) Du kan gå vidare genom att välja dina två obligatoriska givna källor och läsa dem. Källorna finns nedan. Lägg in länkarna och för anteckningar i ditt arbetsdokument.


* Jobba med historia genom att avsluta eller utveckla kartuppgiften.


OBS när lektionen är slut ska alla ha fyllt i namn och frågeställning i dokumentet "BG13B massmedia rapport"


Källor till massmedia rapport

Källor: Public Service

Dagens Nyheter:




Källor: Kommentarsfält/sociala media

→ Sociala medier i politiskt förtryck och förändring
→ Kommentatorsfält – demokratisk debatt, eller ett tillhåll för troll och näthat?
→Sociala medier som effektivt politiskt redskap i Sverige?


Källor: Journalisternas roll i demokrati och diktatur

→ Journalisten i en demokrati

2) Reflex 123 sidorna 121-123, Reflex plus sidorna 73-75 eller Z-classic sidorna 45-50
3) Journalistförbundet: Yrkesfrågor: Yttrandefrihet

→ Varför var Nils Horner i Kabul/Afghanistan?

1) Thomas Mattsson, chefredaktör: Bloggen om Expressen inläggen 140316 och 140321
3) Jonas Nordling: En dödad journalist - ett nederlag för demokratin (Aftonbladet 140311)


→ Sverige eller Vitryssland? Vilka är skillnaderna för journalisterna?




No comments:

Post a Comment