Tuesday, May 20, 2014

NP - skriftligt

Jag har bedömt era uppsatser (NP) nu, och känner att jag får skriva en kort kommentar om det, så ni inte får skrämselhicka när ni ser resultaten.

Det här är första gången jag har kursen i det nya systemet och jag kan konstatera att det har skett en ordentlig skärpning när det gäller på vilken nivå man ska kunna uttrycka sig i skrift. Jag kan ha varit något generös i de bedömningar jag gjort tidigare, men det är svårt att säga i efterhand. Jag är inte generellt känd för min generositet i bedömningssammanhang, och det har nog varit tur i det här fallet.

Resultatsfördelningen ser ut så här:

F - 9 st
E - 6 st
D - 2 st
C - 2 st
B - 1 st
A - 0 st

F:en har olika orsaker. I några fall har man låtit bli att använda källor, eller källhänvisat så slarvigt att ingen skulle kunna hitta den text man hänvisat till. I något fall har man inte följt uppgiften. I andra fall håller inte texten språkligt.

Jag försöker ge en kort kommentar när jag för in betyget, men jag markerar de saker ni nått upp till i matrisen (man kan ju vara E på allt men bara ha låtit bli att källhänvisa ordentligt).

Rent generellt innebär inte ett F på NP att man får F på kursen. Vi har ju skrivit andra saker också. När jag sätter slutbetyget så tittar jag på allt ni har skrivit (både NP och annat) och tar sedan ställning till på vilken nivå ni sammantaget uppfyller kunskapskravet.

Er sista chans att visa er förmåga att skriva är på rapporten ni just nu jobbar på med Karolina. Den är delvis hemmaskriven så den väger inte lika tungt som skolskrivna saker - men den väger - gör alltså mesta möjliga av den uppgiften och var noggranna och omsorgsfulla med både innehåll, språk, struktur och källhantering.

Kom in till mig i morgon om ni känner er oroliga eller mossiga, pga detta, så pratar vi!

No comments:

Post a Comment